Afgelopen september was er een kort nieuwsbericht op de website van het AD waarin werd vermeld, dat er een vrachtwagenchauffeur op de A15 bij Ridderkerk is omgekomen, nadat hij op de vluchtstrook iets wilde vastmaken aan zijn voertuig. De chauffeur werd aangereden op de vluchtstrook door een andere vrachtwagen.
Buiten het feit dat zo’n kort bericht bijzonder triest is om te lezen vanwege het ongelooflijke leed dat dit met zich meebrengt, noopt dit ons weer tot nadenken over de (on)veiligheid van de vluchtstrook.
Want wanneer mag er eigenlijk gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook of vluchthaven? Het RVV (Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens) 1990 is daar heel duidelijk over; enkel in noodgevallen mag gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook of vluchthaven. Deze wordt aangegeven door een doorgetrokken streep, gescheiden van de rijbaan. De vluchtstrook moet verder ten allen tijde beschikbaar zijn voor hulpdiensten.
Wat verstaan we onder een noodgeval? Een noodgeval kan bijvoorbeeld zijn, dat een voertuig na een aanrijding niet meer verder kan rijden, dat een voertuig pech heeft, of dat de bestuurder of passagier dusdanig onwel is geworden, dat verder rijden niet meer mogelijk is.
En wat is dan de meest veilige manier om op de vluchtstrook of vluchthaven te gaan staan?
Het is levensgevaarlijk om in het voertuig te blijven zitten of in de nabijheid van de voertuig te gaan staan om bijv. hulpdiensten te gaan bellen. Parkeer het voertuig zoveel mogelijk rechts op de vluchtstrook, en waar mogelijk met de rechterwielen in de bermkant indien aanwezig.
Zet de waarschuwingsknipperlichten aan. Er hoeft geen gevarendriehoek op de vluchtstrook te worden geplaatst.
Let goed op bij het uitstappen! Kijk in de spiegels en kijk goed over de linkerschouder voor de bestuurder en de eventuele passagiers die links achterin uitstappen. Loop dan met het gezicht naar het verkeer toe voorbij het voertuig en ga zo snel als mogelijk achter de geleiderail staan om daar de hulpdiensten te bellen.
Geef aan de hulpdiensten de locatie door bijv. auto(snel)wegnummer en hectometerpaalnummer te noemen om de locatie zo nauwkeurig mogelijk aan te geven en wacht op hulp. Zorg ervoor dat reflecterende veiligheidsvestjes binnen handbereik liggen, dit voorkomt onnodig zoeken en verkort de tijd dat er personen op de vluchtstrook staan met alle gevaren van dien.
In de koudere en nattere seizoenen is het verstandig om ook een deken en paraplu mee te nemen. En niet te vergeten een goede winterjas in geval het langer gaat duren voordat er hulp kan worden geboden. De paraplu kan in de zomer eventueel als parasol worden gebruikt, het kan met een tropische dag behoorlijk heet worden op het asfalt. Zorg er dan ook voor dat er voldoende drinkwater aanwezig is. Uitdroging treedt sneller op dan je denkt!
Ga niet zelf (kleine) reparaties uitvoeren aan het voertuig, ook dit is levensgevaarlijk!
En wat is er dan verboden op de vluchtstrook?
– Het is niet toegestaan om over de vluchtstrook of vluchthaven te rijden om eerder bij een uitvoegstrook te komen ten tijde van een file.
– Het is niet toegestaan om in een file alvast voor te sorteren op de vluchtstrook, wanneer verderop de uitvoegstrook is om de autosnelweg te verlaten.
– Het is niet toegestaan om op de vluchtstrook stil te gaan staan om te telefoneren, de navigatie in te stellen, telefonisch te vergaderen, uit te rusten enz.
– Een boete voor het onnodig stil staan op de vluchtstrook bedraagt in 2024 € 300,00 en voor het rijden op de vluchtstrook € 420,00. Dit zijn toch aanzienlijke bedragen.
– Bij de nationale dodenherdenking op 4 mei zal Rijkswaterstaat op de informatiepanelen aangeven dat er een veilige plek zal moeten worden opgezocht wanneer een bestuurder besluit om twee minuten stil te gaan staan. De vluchtstrook is hiervoor niet bedoeld!
Hoe kan je weer veilig de autosnelweg oprijden bij het verlaten van de vluchtstrook?
Zorg er altijd voor dat je voldoende snelheid maakt op de vluchtstrook, voordat je gaat invoegen om het overige verkeer op de autosnelweg niet te hinderen. Kijk vooruit, kijk in de binnenspiegel, kijk in de linker spiegel, daarna over de linkerschouder en geef richting aan, kijk nog een keer over de linkerschouder en dan rustig opschuiven naar de rechterrijstrook.
Wanneer mag er wel worden gereden op de vluchtstrook?
– Wanneer personeel van hulpdiensten aangeeft dat er over de vluchtstrook moet worden gereden, omdat andere weggedeelten geblokkeerd zijn. Rijkswaterstaat personeel is ook bevoegd om deze aanwijzingen te geven. Zij mogen bekeuringen geven wanneer deze niet worden opgevolgd.
– Wanneer bij extra drukte de vluchtstrook wordt opengesteld en als spitsstrook (rechts) of als plusstrook (links).
– Het is verplicht om gebruikt te maken van de spitsstrook wanneer er ruimte is om daar te rijden, de regel is immers om zoveel als mogelijk rechts aan te houden. De doorgetrokken streep mag dan overschreden worden en het is dan ook toegestaan om in te halen over deze doorgetrokken streep.
– Ook bij een opengestelde plusstrook aan de linkerzijde van de autosnelweg zal de vluchtstrook aan de rechterzijde behouden blijven.
Wees op een vluchtstrook of vluchthaven altijd alert en ben je bewust van de regels. Slechts dan is een vluchtstrook of vluchthaven levensreddend!